Länsförsäkringar är en attraktiv arbetsgivare i den årliga undersökningen Företagsbarometern som genomförs bland studenter på universitet och högskolor av Universum. På Länsförsäkringar arbetar man bland annat med att bredda marknadsföringen och ser vikten av att synas bland studenter.
– Det är viktigt att visa sig ute på universitet och högskolor, det gör vi bland annat genom att delta på arbetsmarknadsdagar. Då finns chansen att knyta nya kontakter och föra en dialog med studenterna, säger Birgit Dumell.
Närvaro på internet – en del av strategin
I marknadsföringsstrategin hos Länsförsäkringar ingår exempelvis digital annonsering för att locka trafik till webbplatsen. Där finns en egen sida för alla lediga jobb inom länsförsäkringsgruppen, information och filmer som vänder sig till de som är intresserade av en karriär på Länsförsäkringar. Ett annat sätt att locka till sig talanger är via sajten Careerbook, en mötesplats på nätet där företag och arbetssökande kan mötas och ha en dialog.
Utvecklingsmöjligheter och karriärvägar attraherar
Trots Länsförsäkringars närvaro på nätet och ute på universiteten kan det ändå vara möjligheterna till karriär och utveckling som gör att ekonomistudenterna ger Länsförsäkringar höga betyg i undersökningen. Länsförsäkringar består av 24 självständiga och lokala länsförsäkringsbolag över hela landet som tillsammans äger service- och utvecklingsbolaget Länsförsäkringar AB i Stockholm.
– För den som jobbar här finns det en stor intern arbetsmarknad. Strukturen på organisationen bidrar till många olika utvecklingsmöjligheter och karriärvägar. Man kan utvecklas på många håll inom bolagsgruppen, berättar Birgit Dumell.
Omtyckta värderingar av medarbetarna
Sedan 2001 finns ett traineeprogram för att rekrytera duktiga medarbetare. Det finns också ett talangprogram som på sikt utvecklar medarbetare till olika chefsroller. Utifrån programmet kan talangerna nå de positioner de siktar på.
– Genom regelbundna attitydundersökningar får vi reda på vad våra medarbetare tycker om att jobba på företaget. Jag tror att de bland annat ser företaget som en trygg och bra arbetsgivare och att vi har ett starkt varumärke och ett stort engagemang för våra kunder. Det visar att vi har lyckats rekrytera personer som tycker om att jobba med det vi gör. De tycker om företagets värderingar och det vi står för, avslutar Birgit Dumell.