”Bästa personliga brevet jag läst” – våra rekryterare berättar

Med ett välskrivet personligt brev kommer du långt i din jobbansökan. Men hur får du ditt personliga brev att sticka ut och hur imponerar du på rekryteraren? Våra rekryteringskonsulter och konsultchefer går igenom jobbansökningar dagligen och har läst många personliga brev som sticker ut från mängden. Här delar de med sig av sina erfarenheter.

Shaun Ogden, rekryteringskonsult

”Det bästa personliga brevet jag läst var relevant, koncist och ett bra komplement till den sökandes cv. Kandidaten hade tänkt på det visuella och motiverade tydligt sitt intresse för både företaget och rollen. Ett av kraven för tjänsten var att personen i fråga skulle kunna kommunicera ett hållbarhetstänk – både internt och externt. Hen lyckades få fram detta på ett bra sätt samt gjorde det tydligt för mig som rekryterare vad hen kunde erbjuda i rollen.”

Shauns tips på vad du bör tänka på när du skriver ditt personliga brev:

  • Skriv inte för långt, en A4-sida räcker.
  • Undvik stavfel och språkliga/grammatiska missar. Läs noga igenom ditt brev innan du skickar in det.
  • Bifoga inte ditt personliga brev i Word-format, rekryterare föredrar att få det personliga brevet i PDF.
  • Se till att ditt personliga brev är unikt för varje enskild ansökan. Rekryterare ser tydligt när kandidater enbart har bytt ut företagsnamnet – ännu värre, glömt bort att byta ut namnet.

Oskar Windolf, konsultchef

”Det bästa personliga brevet jag har läst är från en person som lyckats anknyta sina tidigare erfarenheter till bra egenskaper. Till exempel att hen utvecklat stresståligheten i sitt kundtjänstarbete. Det var också lagom långt, runt en halv – 3 / 4 sida. Vidare lyfte personen intresset för företaget och tjänsten och varför hens profil skulle passa bra in på arbetsplatsen.

Brevet var bra eftersom man märkte att personen lagt ner tid på brevet och anpassat det specifikt för tjänsten och inte bara använt ett allmänt brev som går ut till alla.  Det signalerade att personen hade ett intresse för tjänsten och var villig att kämpa för att få rollen.

Vad man inte ska ha med i sitt personliga brev är onödiga klyschor som inte knyts till arbetslivserfarenheter. Även för privata detaljer som inte har någon relevans för tjänsten, till exempel att man tycker om att gå ut och festa på fritiden – hellre att man är en öppen person som trivs i sociala sammanhang. Se även till att inte repetera för mycket av det som står i cv:t.”

Här kan du läsa om hur du skriver ett bra cv.

Renée Li, rekryteringskonsult

”Det bästa personliga brevet jag läst var inte längre än en halv A4-sida men personen hade ändå lyckats få med all relevant information som bör finnas med i ett personligt brev. Personen motiverade ett tydligt intresse för både företaget och rollen, och beskrev varför hen har valt att ansöka om tjänsten samt vad hen kan bidra med i rollen. Det personliga brevet var välskrivet och det märktes att personen hade lagt ner tid och energi på sin ansökan – och inte använt samma personliga brev vid andra ansökningar.

Det man inte bör göra i sitt personliga brev är att skriva hela sin självbiografi eller att göra en upprepning av allt som står i cv:t. Det värsta är när man har skrivit fel bolag eller roll – det upplevs väldigt slarvigt. Ett tips är att låta en kompis eller familjemedlem läsa igenom ditt personliga brev. På så sätt undviker du eventuella stavfel och andra misstag.”

Viktiga ingredienser för ett bra personligt brev enligt Renée:

  • Beskriv varför du söker tjänsten och vad som gör den intressant.
  • Var noga med att berätta vad du kommer att tillföra gällande både personliga egenskaper och kompetenser.
  • Spegla gärna annonsen, ditt personliga brev bör vara riktat mot ett specifikt bolag och rollen den utannonserade tjänsten gäller.
  • Lagom långt – en halv till max en A4-sida räcker, inte mer.
  • Ge gärna förklaring på eventuella frågetecken och luckor i ditt cv.

Heléne Hansson, konsultchef

”Det bästa personliga brevet jag har läst kom från en person som sökte ett konsultuppdrag hos oss på Amendo. Kandidaten började sitt personliga brev med att förklara varför hen sökte till oss och kopplade därefter an till våra värderingar. Hen hade jobbat in våra värderingar på ett säljande sätt och det märktes att kandidaten hade gjort sin hemläxa och läst på om oss på vår hemsida. Det tycker jag visar på engagemang och att man är genuint intresserad av rollen och företaget man söker till.

Efter att ha skickat in sitt cv och personliga brev lade den här personen ett mail till mig. I mailet förklarade kandidaten att hen hade sökt till oss och att hen hoppades att vi skulle gå igenom ansökan. Jag tycker att den här typen av ansökan, tillsammans med det välskrivna personliga brevet, är personligt och intressant. Jag blev nyfiken på kandidaten och även om hen inte hade fullt de erfarenheter som krävdes för rollen kallade jag hen på en intervju.

Helénes do’s för ett personligt brev…

  • Summera din kompetens och profil på ett tydligt och konsekvent sätt.
  • Summera vad du har för tankar framåt i din karriär kopplat till din profil/kompetens.
  • Lyft fram och motivera varför företaget ska anställa just dig.
  • Ha gärna med en bild i ditt personliga brev, det tycker jag är trevligt.

… och don’ts

  • Ett stort NEJ är att skriva alldeles för korta personliga brev. Jag har läst en hel del ansökningar och det händer då och då att jag tar emot personliga brev som inte är längre än tre meningar. Att skriva ett kort personligt brev är bra – men håll det runt minst en halv A4 långt.
  • Undvik stavfel och grammatiska missar. Läs hellre igenom ditt personliga brev en gång för mycket än att skicka in en ansökan med stavfel.
  • Ett personligt brev ska vara personligt, men att bara skriva vad du gör på fritiden gör det svårt för rekryteraren att veta vad du har för tidigare arbetslivserfarenheter. Visa gärna att du trivs i sociala sammanhang, men låt det inte ta över din kompetens.

 

Vill du få fler tips på hur ett personligt brev bör vara utformat? Här kan du läsa om hur du skriver ett bra personligt brev.