Vad är en rekryteringsprocess och hur lång tid tar det?

En rekryteringsprocess är benämningen av de steg som genomförs för att fylla ett kompetensbehov. En välstrukturerad, datadriven och kompetensbaserad rekryteringsprocess ökar chanserna för lyckade och långsiktiga rekryteringar. I denna artikel går vi igenom vad en rekryteringsprocess är och vad du som arbetsgivare bör tänka på i processens olika steg.

Cykeldäck framför blå bakgrund

Vad är en rekryteringsprocess?

En rekryteringsprocess beskriver de strategiska och operativa steg som genomförs för att fylla ett särskilt kompetensbehov. Det vill säga, tillvägagångssättet för att hitta en passande kandidat för en tillgänglig arbetsroll.

Processens olika delar kan variera en hel del men täcker i de allra flesta fall hela den så kallade kandidatresan. Här omfattas allt från att ta fram en kravprofil och annonsera tjänsten till urval av kandidater och onboarding.

Vikten av en digital och datadriven rekryteringsprocess

Det råder ingen tvivel om att vi idag befinner oss i en digital tidsålder, där automatiserade lösningar och datadrivna beslut har blivit alltmer centrala på arbetsmarknaden. Rekryteringsbranschen är inget undantag, vilket gör att även kraven och förväntningarna på rekryteringsprocesser har formats och förändrats i takt med den digitala och datadrivna samtiden.

Rekryteringsprocess – steg för steg

Med tanke på att rekryteringsprocesser kan se olika ut, kan det vara bra att förtydliga att vi i denna text utgår från vår kompetensbaserade rekryteringsprocess hos Amendo. Vår process är skalbar för att passa alla olika typer av behov och vi arbetar i nära partnerskap med våra kunder för att få en grundlig förståelse för både möjligheter och utmaningar. Nedan går vi genom processens olika delar, steg för steg:

1. Kravprofil

Grunden för rekryteringsprocessen sätts i samband med utformningen av den så kallade kravprofilen. Kravprofilen definierar den aktuella rollen och utgör samtidigt den kravbild som finns.

Kravprofilen utformas av rekryteraren i samråd med företaget. Detta för att se till att rollbeskrivningen tillsammans med de nödvändiga kraven för rollen stämmer överens med företagets egen kravbild. Utöver kompetens- och erfarenhetskrav, innehåller en kravprofil ofta även personliga egenskaper som krävs för att passa i rollen eller hos företaget.

2. Annonsering

Nästa steg i processen är att se till att den lediga tjänsten når och attraherar rätt personer, vilket görs genom datadriven och målgruppsanpassad annonsering. Annonserna är unika och utformas utifrån den specifika rollen och företagets varumärke.

Annonsens innehåll ska ge en så tydlig och ärlig bild av rollen som möjligt. Utöver detta är det även viktigt att se till att annonsen syns i rätt kanaler och sammanhang.

3. Tester

Beroende på rollens nivå och nödvändiga kriterier, kan det vara nödvändigt att genomföra tester baserade på kravprofilen. Dessa görs tidigt i processen för att ha möjlighet att selektera rätt kandidater på ett effektivt sätt. Utöver färdighetstester direkt kopplade till tjänsten, kan det även förekomma personlighetstester eller övergripande begåvningstester.

4. Telefonintervju

Innan den faktiska intervjun med de kvalificerade kandidaterna, är det fördelaktigt att först genomföra en kortare telefonintervju. Detta görs för att säkerställa de krav som har definierats i kravprofilen samt för övergripande kvalitetssäkring av kandidaterna.

5. Djupintervju

Under den så kallade djupintervjun är det huvudsakliga syftet att se över hur väl kandidaten uppfyller kraven som definierats i kravprofilen. Samtliga kandidater får samma frågor utifrån en intervjumall som även denna är unikt framtagen utifrån den specifika tjänsten.

6. Sammanfattande bedömning

Utifrån utfallet i stegen ovan, handlar detta steg om värdering, bedömning och beslut om vilka kandidater som går vidare till presentationen för företaget.

7. Kandidatpresentation

Här presenteras de mest kvalificerade kandidaterna för företaget, som sedan beslutar om vilka som är lämpade att kallas till en intervju hos arbetsgivaren.

8. Intervju hos företag

Här bokas de utvalda kandidaterna in för intervju hos arbetsgivaren.

9. Bakgrundskontroll

I detta steg sker standardiserade bakgrundskontroller. Vid behov går det även att anpassa bakgrundskontrollen till mer djupgående sådana via externa leverantörer.

10. Referenser

I detta steg sker referenstagningen. Här efterfrågas minst två referenter, där de mest relevanta för den aktuella rollen alltid prioriteras. Alla referenter får samma frågor som kan ställas både digitalt och via telefon, beroende på referentens önskemål.

11. Anställning & onboarding

Efter genomförd anställning innefattar detta steg, stöd och processer för en så lyckad start på anställningen som möjligt. Vi förstår det långsiktiga värdet av en väl genomtänkt och strukturerad introduktion och onboarding.

12. Uppföljning

I det sista steget följs rekryteringen upp för att kvalitetssäkra utfallet av processen som helhet. Företaget kontaktas under anställningens inledning för att se till att utfallet av rekryteringen har gått som planerat.

Hur lång tid tar en rekryteringsprocess?

Rekryteringsprocessens längd kan variera en hel del från fall till fall och det är därför svårt att konkret svara på hur lång tid en rekryteringsprocess tar. Däremot är ett vanligt tidsestimat för en rekryteringsprocess mellan två och tre månader.

Det finns många olika parametrar som kan påverka rekryteringsprocessens längd, såsom branschområde, tjänstens nivå, kravbild och läget på arbetsmarknaden. Det tar exempelvis ofta längre tid att fylla en chefsposition än en roll på ingångs- eller mellannivå.

Rekrytering utifrån dina behov

Hos Amendo erbjuds professionell hjälp med rekrytering, alltid med dina unika behov i fokus. Med flerårig erfarenhet av rekrytering inom ekonomi, bank & finans, försäkring, HR och kommunikation, hjälper vi dig att hitta rätt kompetens. Välkommen att kontakta oss, så berättar vi mer!