
1. Tydlig kommunikation
Oavsett vilken position medarbetaren kommer ha inom företaget är kommunikation en viktig egenskap. Holly Paul som är rekryteringschef på PricewaterhouseCoopers i New York, berättar för Wall Street Journal att förmågan att kunna uttrycka sina åsikter och skapa kontakt med andra genom att kommunicera är otroligt viktig.
2. Personligt varumärke
Din närvaro i de sociala medierna, exempelvis Facebook, Twitter och LinkedIn ger en offentlig bild av dig själv som även rekryterare eller den nya arbetsgivaren ser och värderar.– Det är ditt varumärke, det är så du presenterar dig själv utåt, säger VD:n Peter Handal på Dale Carnegie till Wall Street Journal och menar att negativa postningar i de sociala medierna kommer att uppmärksammas av alla. Fler företag söker nu dessutom efter medarbetare som kan hjälpa till att twittra och blogga i företagets namn och hjälpa till att bygga upp en publik, då är det viktigt att den egna närvaron också ser bra ut.
3. Flexibilitet
Företagen försöker idag att anpassa sig efter sina kunder, vilket gör att du i din tur måste vara flexibel och kunna anpassa dig efter nya förutsättningar på din arbetsplats. Din yrkesroll kanske inte ser likadan ut om ett år som den gör idag. Att vara öppen för att lära sig nya saker värderas alltså högt framöver.
4. Effektivare jobb
Att jobba snabbt och effektivt blir allt viktigare. Enligt en undersökning som företaget Corporate Executive Board genomfört önskar arbetsgivare en ökning av personalens produktivitet med 20 procent. Karriärcoachen Meredith Haberfeld berättar för Wall Street Journal:
– Mina kunder söker medarbetare som själva förstår vad som behöver göras, utan att behöva bli tilldelade arbetsuppgifter.