Så lyckas du med rekrytering i sociala medier

Vi svenskar har för länge sedan flyttat in stora delar av våra liv i sociala medier - och den senaste tiden har även arbetslivet fått större utrymme. Allt fler företag vänder sig till sociala medier i jakten på nya medarbetare, men hur kommer man igång och vad är viktigt att tänka på? Här delar vi med oss av våra fem bästa tips på hur du lyckas med rekrytering i sociala medier.

Mobiltelefon och rosa lappar med social medier ikoner mot vit bakgrund, rekrytering i sociala medier, Amendo

1. Identifiera din målgrupp

En av de viktigaste, men även mest krävande, uppgifterna för att lyckas med din rekrytering via sociala medier är att identifiera din målgrupp. En målgruppsanalys är nödvändig för att veta vilka personer du talar till och kan utgöra skillnaden mellan långsiktig framgång eller misslyckande.

Så hur går man tillväga? Steg ett är att inte försöka nå ut till alla. Utan fundera ut vilka personer du vill ska ta del av ditt innehåll. Vänder du dig till en målgrupp som befinner sig i början av karriären, eller vill du nå ut till mer seniora personer med bredare erfarenhet och kunskap? Genom att fokusera på en specifik målgrupp kan du träffa precis de personer du vill nå och formulera ditt innehåll därefter. Ibland kan det underlätta att skapa en så kallad persona, en påhittad person som representerar din målgrupp. Självklart kommer inte alla personer vara på detta viset, men det kan vara lättare att skapa och formulera ditt innehåll om du föreställer dig din målgrupp som en person.

2. Välj rätt kanaler 

Nästa steg är att fundera över vilka kanaler inom sociala medier som du bör använda dig av. För att veta det behöver du få insikt i var din målgrupp befinner sig. Finns din målgrupp på Facebook, Linkedin, Instagram, Youtube, Twitter – eller kanske alla? Oavsett var din målgrupp är som mest aktiv behöver du finnas där och möta deras behov. Men innan du bestämmer dig för att starta ett konto på alla möjliga plattformar behöver du fundera över vilka kanaler du bör prioritera och synas i för att få ut det mesta av din närvaro. Att starta upp för många kanaler samtidigt är en utmaning eftersom det helt enkelt blir för många konton att hålla uppdaterade.

Så vilka personer använder vilka medier – och hur många finns där? RapportenSvenskarna och internet visar att det är Facebook (74%), Instagram (61%) och Snapchat (39%) som är de tre största sociala nätverken idag. Det är framförallt den yngre målgruppen som finns på dessa plattformar men på Facebook ser man en ökad användning även hos äldre. På Linkedin, som har det professionella nätverkandet i fokus, är användandet 31 procent och det är i synnerhet personer i åldrarna 36–45 år och som är mitt i karriären som nyttjar detta nätverk. Denna information behöver du ha i åtanke när du rekryterar via sociala medier. Behöver du rekrytera en senior person med gedigen erfarenhet är Linkedin plattformen du bör annonsera på, och om du söker en student eller nyutexaminerad är Facebook rätt kanal.

3. Attrahera

Du har identifierat din målgrupp och tagit reda på vilka plattformar den befinner sig på. Nästa steg är att attrahera dina blivande kandidater. Sociala medier som verktyg hjälper dig att synas och integrera med dina kandidater, men innehållet är minst lika viktigt! Det är viktigt att skapa innehåll som attraherar kandidaterna och som skapar en känsla. Varför ska en kandidat söka jobb hos er? Vad kan ni erbjuda som dina branschkollegor inte har? Hur ser arbetsdagen och arbetsplatsen ut? Vilka blir kandidatens kollegor? Våga vara personlig och transparent i kommunikationen med kandidaterna. Använd ett lättsamt men professionellt språk och våga testa dig fram för att hitta just din tonalitet. 

Vad för typ av innehåll ska man då fokusera på? Bild, text eller film? Video och rörligt material är idag en självklarhet på sociala medier och de stora sociala medietjänsterna Facebook och Instagram lägger stort fokus på video och livesändningar. Fördelen med film är att det är mycket lättare att skapa intresse och engagemang – och att få räckvidd – jämfört med bild och text. Du behöver inte anställa ett produktionsteam för att göra film. Idag är det enkelt att skapa egna filmer med mobilen och det finns mängder med gratis redigeringsprogram att klippa i. Men även om film har visats ge större engagemang och räckvidd än text och bild betyder det inte att du bara ska producera film. Det allra bästa är en kombination – testa dig fram och se vad som attraherar just din målgrupp! 

4. Annonsera

Facebook, Linkedin och Instagram tillåter annonsering på sina plattformar. I flera olika format. Du kan till exempel välja att annonsera en film, en bild med text eller ett bildspel – som på annonseringsspråk kallas för karusell. Annonserade inlägg får inte bara större räckvidd och engagemang, vid annonsering har du har även möjligheten att rikta inlägget mot en specifik målgrupp. Du kan bland annat välja att inrikta på geografiskt område, erfarenheter, jobbtitlar, branscher, intressen och mycket mer. Fördelen med riktad annonsering är att du når ut till en mer relevant målgrupp och till både aktiva och passiva kandidater.  

5. Utvärdera och följ upp

Det är viktigt att inte glömma bort att utvärdera och följa upp dina inlägg, både organiska och sponsrade. Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för att bland annat mäta hur många visningar en jobbannons har fått, trafiken in till sajten från de olika kanalerna och hur många ansökningar de olika kanalerna ger. Fundera över om du kan se något mönster. Är det ett speciellt typ av inlägg som återkommande går bra? Är det en viss typ av tonalitet och bildspråk som verkar attrahera? Genom utvärdering och uppföljning ser du vilka inlägg som går bra respektive mindre bra och kan planera framtida inlägg därefter. 

Ytterligare ett tips för rekrytering via sociala medier är att be kandidaterna svara på en fråga när de skickar in sin ansökan. Fråga var de har sett din annons eller hur de fick kännedom om jobbet. På så vis kan du utvärdera vilka kanaler som ger flest värdefulla kandidater till företagets lediga tjänster. 

Tänk även på att…

  • Använda hashtags.
  • Inta skriva för långa inlägg. Det gäller att snabbt fånga kandidaternas intresse!
  • Arbeta aktivt med att svara på frågor från kandidater, både i kommentarsfältet och i inboxen.
  • Avsluta med en tydlig uppmaning, så kallad CTA (call to action), till exempel ”Läs mer”, ”Ansök”, ”Kontakta oss”.

 

Att ha en digital närvaro är idag nödvändigt för bolag i alla storlekar och branscher. Men för att lyckas skapa dig ett starkt varumärke online behöver du göra mycket mer än att bara ha en webbplats och företagskonton i sociala medier. Här kan du ladda ner vår handbok i hur du lyckas med din digitala närvaro!