När vi grundade Amendo för exakt 15 år sen borde vi egentligen ha varit livrädda. Sverige var mitt i en finanskris, 11 september hade just drabbat världen och rekryteringsbranschen var minst sagt turbulent.
Jag och mina kompanjoner, Urban Stenberg och Christer Petersson, kom alla från finansbranschen och hade jobbat ett par år inom bemanning och rekrytering. Vi älskade vårt jobb och insåg ganska snabbt att det fanns ett hål på marknaden efter ett nischat, renodlat bolag som jobbade med att rekrytera enbart inom bank och finans.
Varsin telefonkatalog och spring i benen grundade Amendo
Från starten av Amendo visste vi precis vad vi ville. Vi skulle jobba med banker, finans- och försäkringsbolag, vi skulle jobba nära våra kunder och kandidater och vi skulle bygga vårt varumärke genom personliga relationer och hög kvalitet.
Vi flyttade in på ett litet kontor på Jungfrugatan med en gigantisk telefonväxel som vi fått från min pappas jobb. Vi delade lokal med ett annat företag och fick slåss om det enda intervjurummet som fanns. Med varsin telefonkatalog och mycket spring i benen drog vi igång vårt Amendo.
Finanskrisen gav försprång
På grund av finanskrisen valde många av våra konkurrenter att dra ner på sina verksamheter medan vi fokuserade på att springa på möten och träffa kunder och kandidater. Finanskrisen gav oss ett försprång, och när ekonomin senare vände hade vi arbetat upp en stark kundbas, fantastiska konsulter och ett namn i branschen.
Det är en fantastisk resa som hela bemannings- och rekryteringsbranschen har gjort under dessa år. Bemanningsbranschen har faktiskt varit Sveriges snabbast växande bransch under de senaste 20 åren – ni kan ju tänka er vilken utveckling vi har varit med om! Från att ha varit ett fåtal aktörer, främst större företag och en handfull av oss mindre nischade, till att branschen nu har exploderat. Dagligen startas det olika bemannings- och rekryteringsföretag med olika inriktningar.
Från telefonkataloger och brevansökningar
Det ställer såklart helt andra krav på oss, men personligen har jag alltid gillat konkurrens. Det får oss att vara lite, lite skarpare, snabbare, tydligare och nytänkande. Tekniken har också hjälpt till att ta oss framåt. Ganska snabbt blev våra telefonkataloger utbytta, minst sagt, och likaså alla skrynkliga ansökningar i brevlådan. Digitaliseringen har inneburit fantastiska möjligheter för vår bransch och den resan har knappt börjat.
Efter ett tag växte vi ur vårt lilla kontor och började dessutom sprida ut oss i Sverige. Vi öppnade kontor i Göteborg, Sundsvall och bara för någon månad sen även i Borås. Vår allra första konsult, Pernilla Kjellin, blev senare vår kund och därefter interimskonsult via oss. Det visar på vilka fantastiska relationer det här jobbet för med sig.
Födelsedag och flytt – två historiska händelser
Om några veckor öppnar vi ytterligare ett kontor, i Skellefteå, och därefter har vi siktet inställt på region syd. Vi vill fortsätta växa och vi tror på vår bransch, för vi får människor i arbete, varje dag.
I dag firar vi alltså vår 15-årsdag tillsammans med en annan Amendohistorisk händelse. Vi har återigen växt ur våra lokaler och slår nu upp portarna till vårt nya kontor på Humlegårdsgatan 17. Allt detta vill vi såklart fira med en hejdundrande fest tillsammans med våra kunder, konsulter och samarbetspartners – i våra nya lokaler, för allra första gången. Utan er hade vi inte kunnat fortsätta i 15 år, och jag hoppas att ni vill vara med oss minst lika länge till.
Tack för dessa 15 fantastiska år!
Susanne Bagger, VD