Vill du bli redovisningsekonom?
Vi på Amendo har många lediga jobb för dig som är eller vill bli redovisningsekonom. Klicka på knappen nedan för att se alla våra lediga tjänster inom ekonomi och redovisning.
Kan vi hjälpa dig med en rekrytering eller ett konsultbehov? Fyll i formuläret så återkommer vi snarast! Du når oss också på 08-545 880 55.
Vi på Amendo har många lediga jobb för dig som är eller vill bli redovisningsekonom. Klicka på knappen nedan för att se alla våra lediga tjänster inom ekonomi och redovisning.
Redovisningsekonomer jobbar med redovisningsarbete på en ekonomiavdelning. Som redovisningsekonom kan du även jobba på en redovisningsfirma och kallas då för redovisningskonsult. Redovisningsekonomer är specialiserade inom bokföring och ekonomisk redovisning. Som en affärsinriktad redovisningsekonom arbetar du med redovisningen av alla inbetalningar och utbetalningar samt diverse övriga ekonomiska aktiviteter inom företaget.
En redovisningsekonom arbetar med företagets eller organisationens ekonomi. Exakta arbetsuppgifter kan skifta mellan arbetsplatser och bolag – men i huvudsak har du hand om bokföringen och redovisar alla transaktioner samt arbetar löpande med bokslut och redovisningar. I rollen analyserar du även resultatet av bokslutet och lägger fram bokslutsrapporten för företagsledningen. En gång per år görs ett mer omfattande årsbokslut.
Vad du tjänar som redovisningsekonom beror på en rad olika faktorer: din kunskap, erfarenhet, dina arbetsuppgifter, specialiseringsgrad samt inom vilket bolag du arbetar. Marknadslönen ligger mellan 35.000 och 42.000 kronor per månad för junior kompetens, och på 43.000 kronor och uppåt för mer senior kompetens.
För lyckas och trivas i rollen som redovisningsekonom krävs relevant universitets- eller högskoleexamen. Du bör ha gedigen kunskap inom redovisning, rådande lagstiftning och ekonomisystem. Likaså vara strukturerad, noggrann och ha ett sinne för siffror. Framtidens redovisningsekonomer kommer även behöva vara goda kommunikatörer samt besitta förmågan att analysera, presentera och rådgiva för att skapa förståelse och engagemang.