Ny på jobbet? Så får du bästa möjliga start på din arbetsplats!

Stort grattis till ditt nya jobb! Efter detta glädjebesked är det troligtvis många tankar som snurrar i huvudet. Vilka kläder ska jag bära första dagen? Kommer jag att klicka med kollegorna och trivas på arbetsplatsen? Hur ska jag axla min nya roll och leva upp till förväntningarna? Här delar vi på Amendo med oss av våra bästa tips för att starten på ditt nya jobb ska gå som en dans på rosor.

Rätt mindset

Att vara nervös inför att börja ett nytt jobb är helt normalt och kan till och med (till en viss gräns) anses vara positivt då det visar på ditt engagemang, driv och vilja. Däremot kan nervositeten ibland bli för stor och istället övergå i ångest och oro. Att acceptera att du är ny på arbetsplatsen och sätta dina förväntningar på dig själv därefter är nyckeln till en effektiv start. Likaså att påminna dig själv om att du har blivit erbjuden tjänsten av en anledning och att såväl din nya chef som ditt nya team tror på dig och är måna om att du ska lyckas.

Vikten av en bra onboarding

Förhoppningsvis får du som ny på jobbet en bra introduktion av din närmaste chef. En bra onboarding är nämligen en förutsättning för att du ska lyckas i din nya roll. Det förbereder dig inte bara för dina nya arbetsuppgifter utan skapar även en varm och välkomnade känsla, samhörighet med teamet och minskar riskerna för tidigt avhopp eller missnöje. Om du upplever att din onboarding är ofullständig eller saknar struktur samt andra viktiga delar för att du ska kunna göra ett bra jobb, är vår rekommendation att du pratar med din närmsta chef och beskriver din känsla så att ni tillsammans kan hitta en lösning framåt.

På Amendo vet vi vikten av en bra onbarding och värnar om att alla våra anställda ska få en så bra introduktion som möjligt.

– Jag fick en mycket bra och välkomnande onboarding på Amendo. Redan första dagen träffade jag alla mina kollegor och fick de arbetsredskap som jag behövde i mitt jobb. Jag fick även en bra helhetsbild över bolaget och koncernen i stort. Den första tiden fick jag skugga mina erfarna rekryteringskollegor, som även delade med sig av sina bästa tips och råd. Det dröjde däremot inte länge innan jag själv kastades in i arbetet och fick hålla egna intervjuer och processer, vilket jag endast såg som positivt. Jag lär mig nämligen bäst när jag får ta eget ansvar och testa mig fram, berättar en av Amendos Talent Consultant Managers.

Tips till dig som är ny på jobbet

  • Kom och gå i tid

Var noga med att komma i tid, hålla lunchtimmen och att inte runda av arbetsdagen tidigare än dina kollegor. Att passa tider och visa sig tillgänglig är viktigt för ett bra första intryck som ny på jobbet.

  • Säkerställ förväntan

Är det glasklart vad som förväntas av dig? Eller har du frågor om arbetsbeskrivningen eller andra funderingar om vad som kommer att krävas av dig i din roll? Rätt förväntansbild är a och o för att kunna göra ett bra jobb. Prata med din närmsta chef om det finns frågetecken att reda ut.

  • Ta egna intiativ

Egna intiativ brukar uppskattas och visar att du är nyfiken. Ta dig an nya uppgifter som du känner att du klarar av. Om du är osäker – undersök först saken själv, be därefter om hjälp.

  • Våga be om hjälp

Självklart vill du som ny på jobbet visa framfötterna. Det är dock långt ifrån möjligt att kunna allt från början! Be din närmsta chef eller kollega om hjälp när du känner dig osäker. Det finns inga dumma frågor – att våga fråga visar snarare på engagemang.

  • Delta i sociala aktiviteter

Att föreslå en eftermiddagsfika, kaffepaus eller lunchpromenad är bara några exempel på aktiviteter som visar på ditt engagemang och vilja att komma in i gruppen. Det kan kännas läskigt till en början, men det kommer hjälpa dig att läsa av de sociala koderna och att bli en uppskattad kollega.

  • Var öppen för feedback

Alla gör vi fel ibland, framförallt som ny på jobbet. Ha ett öppet mindset och var mottaglig för feedback. Att kunna ta emot kritik, såväl positiv som konstruktiv, är både modigt och utvecklande.

Varmt lycka till på ditt nya jobb!