Slipp ångest som ny på jobbet
Att vara nervös när du är ny på jobbet är helt normalt och kan till och med (till en viss gräns) anses vara positivt, då det visar att du bryr dig om att göra bra ifrån dig. Däremot kan nervositeten bli för stor och istället övergå i ångest, vilket vi självklart vill undvika. Därför har vi sammanställt våra bästa tips kring hur du som ny på jobbet kan tänka för att få bästa möjliga start på din arbetsplats.
Ett första råd
Vi alla har någon gång varit nya på jobbet. Det är inte ovanligt att man som nyanställd upplever prestationsångest, känner sig dum eller otillräcklig. Men att acceptera att du faktiskt är ny och att låta detta ligga till grund för dina förväntningar på dig själv är mycket viktigt.
Utöver dina förväntningar på dig själv, kan att läsa av sociala koder, känna sig bekväm i olika arbetsrelaterade situationer och prestera utifrån företagets förväntningar inte heller alltid vara en lätt match som ny medarbetare. Du måste däremot påminna dig om att arbetsgivaren är mån om att du ska lyckas och har anställt dig av en anledning. Så, vårt första råd: våga tro på dig själv.
Vikten av en bra onboarding
Förhoppningsvis får du som ny på jobbet en bra introduktion av din chef och arbetsgivare. Det är nämligen en förutsättning för att du snabbt ska känna dig som en del av teamet och kunna axla yrkesrollen. Var inte heller rädd för att fråga din chef om att bli introducerad för dina nya kollegor. Ur Amendos synvinkel är en effektiv onboarding något som samtliga arbetsgivare bör prioritera. Amendo förverkligar detta tankesätt genom att tillämpa specifika onboarding-program för den roll som tillträds, där den nyanställdes närmsta chef bär huvudansvaret. Olle Eriksson, Talent Recruitment Manager, betonar detta när han fick berätta om sin första tid på Amendo.
Jag lär mig som bäst när jag kastas in i saker direkt och praktiskt får utföra mina arbetsuppgifter.
– Jag fick verkligen en gedigen och välkomnande onboarding på Amendo. Redan första dagen presenterades jag för alla mina kollegor och fick lära mig om hela Amendokoncernen. Den första tiden fick jag ”skugga” mina duktiga rekryteringskollegor, som även delade med sig av sina bästa tips och trix. Det dröjde däremot inte länge innan jag själv kastades in i arbetet och fick hålla egna intervjuer, vilket jag endast såg som positivt. Jag lär mig nämligen bäst av att kastas in i saker direkt och praktiskt får utföra mina arbetsuppgifter, säger Olle.
Olles 3 bästa tips till dig som är ny på jobbet:
- Tips 1: Ta egna intiativ
Alla nya medarbetare skulle kunna betraktas som oskrivna blad, där den första tiden på det nya jobbet handlar om att lära sig saker och ting. För att åstadkomma en effektiv onboarding krävs såklart engagemang från arbetsgivaren, men framförallt egna initiativ från den nyanställda själv. Ett tips är därmed att du på egen hand säkerställer en bra introduktion och presenterar dig för kollegorna, oavsett om arbetsgivaren avsatt tid för detta eller inte. Att föreslå en lunch-picknick i parken utanför kontoret eller fråga kollegorna om att ta en kaffepaus ihop är bara några exempel på egna initiativtaganden som visar på engagemang och att du vill komma in i gruppen.
- Tips 2: Våga be om hjälp
Självklart vill du som ny på jobbet direkt visa framfötterna. Du måste däremot inse att det är omöjligt att kunna allt i minsta detalj från första början och acceptera faktumet att det tar tid att lära sig nya saker. Bär därför med dig i bakhuvudet att det inte finns några dumma frågor som ny på jobbet – att våga fråga är snarare ett tecken på engagemang! Om du känner dig osäker är det alltså bättre att du tar en erfaren kollega till hjälp, snarare än att du håller dina obesvarade frågor för dig själv.
- Tips 3: Var nyfiken och försök lära dig själv
Nyfikenhet är en viktig egenskap på arbetsplatsen. En egenskap som alla nyanställa bör eftersträva att utstråla. Man bör dock ge rådet till alla nyfikna och frågvisa att vara lyhörda om kollegornas tid, speciellt ifall de för tillfället har för mycket på sitt bord för att kunna dela med sig av sina erfarenheter och kompetens. Att ta reda på vad ett främmande arbetsrelaterat begrepp innebär är exempelvis endast en sökning bort, vilket är ett betydligt effektivare tillvägagångssätt än att alltid vända dig till närmsta kollega. Kort sagt råder vi dig som ny att ta dig an den lärorika utmaningen att i första hand försöka leta rätt på svaren själv – men samtidigt inte vara rädd för att våga fråga och be om hjälp.
Är du redo att vända dig om efter ett nytt jobb? Vi på Amendo har många lediga tjänster ute för dig som är nyfiken på en ny utmaning inom ekonomi, bank, finans, försäkring, HR eller kommunikation. Kika gärna in på vår karriärsida för att ta del av alla våra lediga jobb.