
Natalie Ponsbachs intresse för kommunikation, marknadsföring och PR startade genom en praktikplats. Sedan dess fanns strävan efter en karriär inom området alltid med henne och när det blev dags att börja tänka på universitetsstudier visste hon redan vad hon ville studera. Med en masterexamen i marknadskommunikation och kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring från Stockholms universitet landade hon som nyutexaminerad jobbet som Digital Marketing Manager hos en av världens största biltillverkare. Viljan att ständigt utvecklas och möjligheten att bredda sig inom området ledde till att hon så småningom började söka sig om efter en ny utmaning.
En snabb och effektiv rekryteringsprocess
Genom en sökning på Google fick Natalie upp ögonen för Amendo. I jakten på sin nästa utmaning inom kommunikation och marknadsföring lockades hon av Amendos expertis och kompetens inom området – och hon visade sig snabbt öppen för många olika roller. Hennes ansökan fångade Amendos konsultchef Oskar Windolfs intresse och inom kort hade en första kontakt tagits.
– Rekryteringsprocessen gick väldigt snabbt! Kort efter att jag hade skickat in min ansökan och visat mitt intresse inom området blev jag kontaktad av Oskar. Han presenterade rollen som junior marknadsförare hos Danske Bank och jag nappade direkt. Jag har aldrig känt mig så sedd av en rekryterare förut, säger Natalie Ponsbach.
Jag har aldrig känt mig så sedd av en rekryterare förut.
Efter en första videointervju fick Natalie träffa Head of Marketing and Digital Sales på Danske Bank. Videomötet gick bra och som sista steg i rekryteringsprocessen fick Natalie skicka in ett case – något hon tycker är bra ingår i processen.
– Jag älskar att göra case! Dels för att det är roligt, dels för att det är ett bra sätt att göra processen rätt från början. Genom ett case får jag möjligheten att visa min kompetens och mina förmågor, som kanske inte alltid annars lyser igenom vid en vanlig arbetsintervju, säger Natalie Ponsbach.
En digital onboarding
Även om det kändes speciellt var Natalie, efter en digital rekryteringsprocess, redo att påbörja sitt uppdrag hos Danske Bank helt på distans.
– Det är klart att det kändes ovant att påbörja mitt uppdrag helt på distans, men jag måste säga att det fungerade väldigt bra! Jag blev tilldelad en handledare som gick igenom alla rutiner, verktyg och system med mig, vilket jag lärde mig snabbt tack vara möjligheten att dela skärm vid videomötena. Jag tycker att jag fick samma lärorika onboarding digitalt, som jag skulle ha fått om vi satt i samma rum, säger Natalie Ponsbach.
Jag fick samma lärorika onboarding digitalt, som jag skulle ha fått om vi satt i samma rum.
Natalie har ännu inte träffat sitt team personligen, och det är svårt att säga när hon kommer kunna göra det. För att connecta med sina kollegor har avdelningen därför infört en digital check-in att inleda arbetsdagen med.
– Varje morgon har vi 15 – 30 minuters långa digitala check-ins med teamet. Mötena leds av min chef som ger oss ordet i tur och ordning. Vi får möjligheten att berätta om vad vi arbetar med just nu, hur kommande arbetsdag ser ut och om det är något vi behöver hjälp med eller stöttning i. Dessa möten har verkligen gjort oss till ett sammansvetsat team, säger Natalie Ponsbach.
Trivs i rollen som junior marknadsförare
I rollen som junior marknadsförare arbetar Natalie med många olika projekt samtidigt, något hon är vad vid från sina tidigare år som projektledare. I hennes team på marknadsavdelningen på Danske Bank har alla olika roller och ansvarsområden. I sin egen roll som junior marknadsförare ansvarar hon för marknadsföringen och att genom den engagera redan befintliga kunder – och nå ut till nya.
– Precis som min titel avslöjar arbetar jag med bankens marknadsföring. Mycket av mitt arbete går ut på att skapa kampanjer som går ut på bland annat Facebook, Instagram och i andra köpta kanaler. Innehållet ska vara informativt och berätta för kunden hur han eller hon kan använda vår produkt. Såklart ligger även stort fokus på analysarbete och att följa upp kampanjerna för att mäta resultat och engagemang, säger Natalie Ponsbach.
I rollen arbetar hon även med bankens CRM-system, något hon ser som en stor utvecklingsmöjlighet.
– I min roll har jag möjligheten att jobba med vårt CRM-system och marknadsföring, vilket kommer leda till att jag förhoppningsvis blir ett proffs inom området. CRM ska ju genomsyra hela organisationen och är ett stötteben inom marknadsföring. Med andra ord är detta en superviktig del av ett företag och det känns väldigt kul att få jobba med det, säger Natalie Ponsbach.
Konsultyrket – en möjlighet till variation
Även om det är första gången Natalie arbetar som konsult känner hon redan av fördelarna med yrket.
– Förutom snabbare rekryteringsprocesser ger mig konsultyrket möjligheten att testa på olika branscher och områden, vilket i sin tur bidrar till att jag träffar många olika personer med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetenser. Det är ovärderligt för nätverket, säger Natalie Ponsbach.
Natalies bästa karriärtips
- Tro på dig själv! Även om du inte får ett jobb innebär det inte att du är dålig på något sätt. Det är så många som söker om samma tjänster idag och konkurrensen är stor. Låt dig inte slås ner av ett nej utan sök vidare – tillslut kommer du att hitta jobbet som är menat för just dig.
- Att vara ny är inte lätt, vi har alla varit där. Tro på att du klarar det så kommer det att gå bra.
- Va ihärdig och konsekvent.
- Var nyfiken och bygg dig själv ett stort men relevant nätverk, framförallt på Linkedin.
Natalie Ponsbach
junior marknadsförare, Danske Bank