Så skriver du en jobbannons som attraherar rätt kandidater

Att skriva en jobbannons som fångar intresse och attraherar rätt kandidater är en konst. Jobbannonsen ska beskriva vad jobbet innebär, förmedla en känsla av er organisation och inte minst - få rätt kandidat att söka tjänsten. Så hur går du tillväga för att skriva en attraktiv och relevant jobbannons? Här ger vi dig några grundläggande tips och förslag på en effektiv jobbannonsstruktur.

Rosa block, pennor och dator på skrivbord, så skriver du en bra jobbannons, Amendo

Jobbannonsen har gått från att vara en kravlista till ett viktigt marknadsföringsmaterial. På dagens arbetsmarknad behöver vi anstränga oss för att nå ut till vår målgrupp och få dem att förstå varför de ska välja just vårt företag och vår tjänst. Vi har sammanställt våra bästa tips för att hjälpa dig fånga rätt kandidat!

Hoppa direkt till: Så bygger du en bra jobbannonsstruktur

3 inledande tips

Målgruppsanpassa din jobbannons

För det första behöver du förstå vilka kandidater du vill nå ut till. En säljare, en ekonomichef, en webbredaktör och en analytiker attraheras inte nödvändigtvis av samma saker. Vad kan du berätta, framhäva, förmedla som fångar intresset hos målgruppen du vill rekrytera? Försök att beskriva rollen utifrån deras ögon – vad är intressant, relevant och lockande för dem? Anpassa din jobbannons till mottagaren och lyft fram de delar som du tror attraherar målgruppen.

Jobbannonsen är din marknadsföring

Som kandidatmarknaden ser ut idag behöver du få kandidaterna att förstå varför de ska välja just er. Använd din jobbannons för att sälja in tjänsten och er som företag! Det finns säkert massor av saker att framhäva och kan fånga kandidatens intresse. Kanske har ni en fantastisk kultur, stora utvecklingsmöjligheter, fina förmåner, jobbar med attraktiva kunder? Låt detta ta plats istället för att bara stapla upp krav och arbetsuppgifter. Försök också att låta organisationens tonalitet lysa igenom din text – vilken känsla vill ni förmedla som företag? 

Sökordsoptimera!

För att kandidater ska hitta din utlysta tjänst, oavsett om de söker på jobbportaler, sökmotorer eller i sociala medier, gäller det att annonsen hamnar högt upp i sökresultatet. Genom att sökordsoptimera din jobbannons på de ord som du tror att kandidater söker på ökar du din synlighet.

  • Identifiera viktiga sökord. Vilka ord tror du att kandidaterna söker på? Vanligt är titel/tjänst, en specifik kompetens, bransch eller företagsnamn. Tänk på att använda vanliga, vedertagna begrepp framför interna termer.
  • Väv in dessa ord i jobbannonsen. Rubriken väger tyngst så se till att du får med det viktigaste sökordet redan i rubriken. Försök sedan att använda sökordet löpande i annonsen (utan att störa läsaren). Finns det flera sökord som kan vara relevanta, till exempel en titel både på svenska och engelska eller flera olika begrepp för samma tjänst? Försök att väva in även dessa i annonsen!

Så bygger du en bra jobbannonsstruktur

Jobbannonsens rubrik

Rubriken i en jobbannons spelar stor roll för att fånga intresse hos kandidaten och locka till vidare läsning. Rubriken är också det som väger tyngst för sökordsoptimeringen så försök att använda smarta sökord i din rubrik samtidigt som du beskriver tjänsten kort och konkret. Titel tillsammans med företag/avdelning/område kan låta tråkigt men är oftast det som fungerar bäst.

Inledning

Ett bra sätt att få kandidater att läsa vidare är att inleda annonsen med ett par meningar som lockar till vidare läsning. Försök att på ett kort och säljande sätt svara på frågan: varför ska jag söka/läsa mer om det här jobbet? Här kan du välja att antingen beskriva personen ni söker, rollen eller företaget – eller kanske en blandning.

Försök att på ett kort och säljande sätt svara på frågan: varför ska jag söka/läsa mer om det här jobbet?

Arbetsbeskrivning – berätta om tjänsten

Här har du utrymme att berätta om vad jobbet innebär. Du behöver inte rada upp varenda arbetsuppgift – det viktigaste är att kandidaten får en känsla över tjänsten; ansvarsområden, nyckeluppgifter, relationer och liknande. Samtidigt är det viktigt att vara konkret och få kandidaten att verkligen förstå vad jobbet innebär.

Vem du söker – kvalifikationer och egenskaper

Berätta vem som passar för tjänsten och vilka kompetenser du söker. Här är det viktigt att skilja på faktiska krav och önskemål – långa kravlistor riskerar att skrämma bort kandidater. Separera det som verkligen behövs för att klara av jobbet och formulera övriga önskemål som meriterande. Förklara gärna varför dessa egenskaper och kompetenser behövs istället för att bara lista dem.

Berätta om företaget

Här ger du kandidaten en chans att förstå vilket företag hen kommer till, vad ni gör, var ni finns, vilken branschposition ni har och liknande. Men glöm inte att också förmedla mjukare värden som värderingar, förmåner, kultur och vision.

Ett trevligt avslut – kontaktperson och ansökan

Avsluta jobbannonsen med att berätta vem som är ansvarig för rekryteringen och var kandidaten kan vända sig vid frågor. Finns det något som kandidaten bör känna till i ansökningsprocessen (sista datum, filer som ska bifogas etc) se till att tydliggöra dessa här.

Och inte minst….

  • Stay true! Även om annonsens uppgift är att sälja in tjänsten och locka kandidater att söka, ska den alltid vara sanningsenlig. Hitta inte på saker som inte stämmer – det gör bara att kandidaterna får en felaktig bild och att ni slösar varandras tid.
  • Bryt inga lagar. Diskrimineringslagen gäller i allra högsta grad redan i jobbannonsen. Det är därför viktigt att du inte uttrycker dig på ett sätt som kan upplevas diskriminerade. Är du osäker på vad som gäller kan du läsa merhär eller på Diskrimineringsombudsmannens hemsida.
  • Stava rätt. Oavsett vad det är för roll höjer det intrycket med en språkligt korrekt text. Be någon korrekturläsa, dubbelkolla stavningar du är osäker på och leta igenom slarvfel.
  • Korta ner och håll luftig. Ofta vill man berätta väldigt mycket i sin jobbannons och den blir lätt lång. Tänk på att många läser i mobil (och att vi generellt är väldigt otåliga) så när du är klar med din annons – stryk! Ta bort allt som inte är nödvändigt (vissa saker går att spara till intervjun), varva löptext med punktlistor och se till att det finns luft i jobbannonsen genom styckesindelningar.

 

Vill du prata mer jobbannonser, dela med dig av egna tips eller bolla rubriker? Vi är idel öra och älskar att ta del av nytänkande formuleringar, jobbannonser att inspireras av eller bolla sånt som kan upplevas klurigt.