Så arbetar en interimschef

Lena Kring har varit i försäkringsbranschen hela yrkeslivet. Hon har haft flera olika roller och skaffat sig bred erfarenhet, bland annat som chef under flera år. Nu är hon interimskonsult hos oss på Amendo och arbetar som gruppchef på ett stort försäkringsbolag.

tangentbord och penna och papper mot gul bakgrund

Hej Lena! Kan du berätta lite om dig själv?

Jag har lång erfarenhet från försäkringsbranschen och haft flera olika roller, allt från kundservice och administration till rådgivning, riskbedömning och som produktspecialist. Jag fick frågan om att bli chef då mitt intresse och engagemang för strategi uppmärksammades. För ett par år sen startade jag ett eget företag och jobbade med utbildning och rådgivning. Det var roligt men mycket fokus på att jaga uppdrag, och dessutom saknade jag chefsrollen. Det var det som hade varit roligast under min karriär och jag insåg att det var det jag ville fortsätta med.

Hur ser ditt nuvarande uppdrag ut?

Jag är interimschef på ett stort försäkringsbolag där jag är inne tillfälligt som gruppchef över aktuarier. Mitt arbete skiljer sig inte från att vara en fast chef, utan handlar mycket om teamutveckling och att leda och coacha mina medarbetare. När jag kom in hade företaget precis genomgått en stor förändringsresa i arbetssätt och det började många nya i gruppen. Det kändes extra spännande att komma till ett företag där det händer mycket och som är i framkant.

Vad är roligast med att vara interimschef?

Det är jätteroligt att få möjlighet att jobba i olika organisationer och se olika kulturer och arbetssätt. Jag trivs också med att veta att det är under en fast period. Då får du ett tydligt uppdrag, att komma in och använda sin kompetens under en bestämd tid och vilket gör att du vill leverera till 100 procent. Jag rekommenderar alla som kan att vara interimschef – det är det roligaste jobbet jag har haft!

Vilka är dina styrkor i rollen?

Det är såklart en stor fördel att komma in med mycket erfarenhet, både från branschen och som chef. Jag kan relatera till mycket och har en kort startsträcka. Sen tror jag att det är en styrka att jag är nyfiken, frågvis och alltid vill veta mer. Precis som vilken chef som helst är det viktigt att ha en bra dialog med sina medarbetare, att kommunicera, informera och hålla gruppen uppdaterad om vad som händer. Jag försöker också se till att vi har roligt i gruppen, att lyfta mina medarbetare och att det är en öppen stämning.

Hur kom du i kontakt med Amendo?

Eftersom jag har jobbat i försäkringsbranschen länge kände jag till Amendo sedan tidigare. När jag bestämde mig för att prova på interimsrollen kändes det tryggt med Amendo och deras nätverk. Det fungerar jättebra med min kontaktperson och dessutom är det roligt att få komma på konsultträffarna och lära känna andra interimer. Vi kan dela med oss av våra erfarenheter och få ett utbyte av varandra. Det finns mycket kompetens bland alla konsulter och det är roligt att få ett stort nätverk!