Egenskaperna som uppskattas mest på arbetsplatsen

Att vara omtyckt av sina medarbetare är viktigt för de flesta, men ibland kan det vara svårt att själv veta hur man uppfattas av andra. Vi har sammanställt de egenskaper som är mest uppskattade på arbetsplatsen - av både kollegor och chefer.

Pålitlig

En pålitlig person tar eget ansvar och genomför alltid det den åtagit sig. För att vara pålitlig är det alltså inte bara viktigt att prestera på topp, utan också att våga säga nej till sådant du inte tror att du klarar av. Se till att du har rätt förutsättningar för att klara av ditt jobb, så framstår du som pålitlig när du gör det. 

Självständig

Att kunna jobba själv utan att be om hjälp är viktigt på de flesta arbetsplatser. Självklart ska man inte vara rädd för att fråga om man är osäker, men att vara självständig innebär att man har kompetens nog att lösa problem själv när de kommer upp. Många tar upp små problem dagligen med sina kollegor – undvik det om det egentligen bara är ett sätt för sig att vara social på. 

Punktlig 

Att vara punktlig och kunna passa tider är en väldigt uppskattad egenskap och något som är enkelt för vissa och svårare för andra. Ibland verkar det nästan som att tidsoptimism är medfött, men det går faktiskt att lära sig att komma i tid. Några snabba tips för att bli mer punktlig: klocka hur lång tid olika sysslor tar för dig och planera din tid noggrant efter det, tänk igenom konsekvenserna av att komma för sent och ställ många larm och påminnelser inför en tid du måste passa.

Positiv 

Den kanske vanligaste egenskapen när det kommer till att beskriva sig själv på en anställningsintervju är ”positiv”, kanske är det inte så konstigt eftersom det är en av de mest uppskattade egenskaperna hos en medarbetare. Anledningen till att det är populärt är kanske för att motsatsen är så dränerande att vara omkring. Glöm inte bort att grunden till att vara vara en positiv människa är att må bra, att vara mätt och att inte stressa. Om du är på ett jobb du älskar är det enkelt att vara positiv! 

Ansvarstagande

En person som både ser sitt eget ansvar i situationer och snabbt kan ta på sig nytt ansvar är en enkel person att jobba med, det är alltid trevligt för de omkring att inte behöva delegera ut uppgifter. Tänk efter i varje möte på vad du själv kan ta ansvar för till nästa gång och var snabb på bollen med att ta på dig saker – och genomför de ordentligt. 

Ger och tar emot feedback

Det känns ofta lättare att se och lyfte de negativa sakerna, men en riktigt trevlig medarbetare ser också allt det positiva och ger mycket beröm till sina kollegor. Vem vill inte ha en sådan kollega? Förutom att ge mycket beröm är det också uppskattat att kunna ta emot feedback och inte genast slå ifrån sig kritik.

Strukturerad

Att känna att man har kontroll på läget är först och främst skönt för en själv, men det är också en uppskattad egenskap hos kollegor och chefer. Kanske handlar det om att man blir mer realistisk och pålitlig när man har en bra struktur på sitt arbete, men det kan också handla om att det är en bra egenskap att inspirera sina kollegor med.

Flexibel

Om man är flexibel i sitt jobb betyder det att man har lätt för att anpassa sig till olika förändringar på arbetsplatsen, vilket kan vara väldigt eftertraktat för chefer som hoppas utveckla sin verksamhet och växa. För att kunna vara flexibel måste man först och främst känna sig trygg i det man gör och att man har de kunskaper som krävs, då kan man stå stadigt och inte vara rädd för förändringen. 

Ambitiös 

Att vara ambitiös betyder att man har ett starkt driv och är villig att jobba hårt för att nå sina mål. Det är ofta en väldigt eftertraktad egenskap på arbetsintervjuer, kanske för att cheferna då hoppas att de får lite mer än de frågar efter. Under perioder kan det vara svårt att identifiera sig som en ambitiös och driven person, men det handlar egentligen om en inställning som alla kan ha. Fundera över dina yrkesmässiga mål och gör en plan för hur du ska komma dit. Att själv känna att man är i ständig framåtrörelse gör att andra ser dig som en ambitiös person.

Prestigelös 

Ett annat vanligt önskemål i jobbannonser är prestigelös, men ändå är det många som inte vet vad det innebär. Ordet kan betyda olika saker: antingen att det handlar om ett företag med platt hierarki där ingen ”står över” någon annan, eller att den roll som annonseras är väldigt bred och innefattar några uppgifter som egentligen är på en lite för låg nivå. Kort sagt är en prestigelös person någon som är beredd att hugga tag i lite vad som helst, utan att bry sig så mycket om status.

Genuin 

Den allra viktigaste egenskapen är förstås att man alltid är sig själv. Det finns ingen mening med att sätta upp en falsk fasad och låtsas vara någon annan de första dagarna på ett nytt jobb, förr eller senare kommer ditt sanna jag komma fram. Omfamna vem du är och erkänn dina svaga sidor, men var också medveten om att du alltid kan utvecklas och jobba på det. Bli den bästa versionen av dig själv så kommer du att gå långt! 

Vill du läsa mer om vilka egenskaper som uppskattas mest av ledare och chefer? Läs också vår artikel Bäst egenskaper enligt cheferna.